Alium-tour op HPC Zetten
Op HPC Zetten kregen de aanstaande leraren de mogelijkheid een muziekles of een les bewegingsonderwijs te bezoeken. Na een kleine pauze gaf een teamleider een inleiding over het 10-14 onderwijs en Kunskapkolan. Om 15.00 uur volgde een panelgesprek met de teamleider, een docent en twee leerlingen. De aanstaande leraren konden hen hun vragen stellen bleken vooral verbaasd te zijn over ‘het niet geven van cijfers en het kleurtjessysteem’ in dit type gepersonaliseerd onderwijs.
Dat blijkt onder meer uit de volgende opmerkingen:
- Het klinkt vaag, het klinkt goed, maar ik vind het lastig om het bij te benen. Het is voor sommige ervaren docenten lastig om de omschakeling te maken.
- Verdoezelen van resultaat voor de leerling – is het interessant voor een bovenbouw vmbo? Is een harde 1 niet af en toe goed voor een leerling?
- De docentenopleidingen zouden hier meer aandacht aan moeten besteden.
- Het werken op basis van doelen is stimulerend (wel soms vaag). Het werkt “berekenend leren” niet meer in de hand.